Δελτία Τύπου

4751169

25-07-25 Σοφία Ζαχαράκη: Κοινωνία και Πολιτεία γίνονται οι θεματοφύλακες της ασφάλειας και της ελευθερίας στα δημόσια Πανεπιστήμια  - Διαγραφές μη ενεργών φοιτητών: Καμία υπαναχώρηση ή υποχώρηση αλλά επιβράβευση της συνεπούς προσπάθειας

Την ασφάλεια και την ελευθερία στα δημόσια Πανεπιστήμια, έθεσε ως προτεραιότητα της Κυβέρνησης, η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, τονίζοντας, χαρακτηριστικά κατά την πρώτη ημέρα συζήτησης του νομοσχεδίου στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ότι: «Απαντάμε σε ένα διαχρονικό αίτημα της κοινωνίας: να σταματήσει το πανεπιστήμιο να αποτελεί πεδίο ανομίας και σιωπηλού εκφοβισμού και προχωρούμε σε ένα πλαίσιο το οποίο αποσκοπεί να διασφαλίσει την ανεμπόδιστη άσκηση της ελευθερίας του λόγου, και της ακαδημαϊκής ελευθερίας».

Ειδικότερα, με το παρόν σχέδιο νόμου, καθιερώνεται:

  • Ποινική προστασία της πανεπιστημιακής λειτουργίας, εντάσσοντάς την έννοια της «διατάραξης υπηρεσίας»
  • Μηχανισμός άμεσης αναστολής φοιτητικής ιδιότητας, στις περιπτώσεις που έχουν προηγηθεί εισαγγελικές αποφάσεις για περιοριστικούς όρους
  • Ενιαίο πλαίσιο πειθαρχικής ευθύνης, με ένα πειθαρχικό συμβούλιο ανά Ίδρυμα, θέτοντας σαφή όρια και θεσμικές εγγυήσεις, αλλά και σαφείς επιπτώσεις για τις περιπτώσεις που τα θεσμικά όργανα αδρανούν
  • Ελεγχόμενη πρόσβαση στα Ιδρύματα με χρήση τεχνολογικών μέσων, με μόνο γνώμονα την εύρυθμη λειτουργία των ιδρυμάτων και να δημιουργηθεί το πλαίσιο αυτό ώστε να αποτρέπεται η βία και η καταστροφή. Και όπου για το σκοπό αυτό το πανεπιστήμιο χρειάζεται οικονομική ή άλλη ενίσχυση, θα παρέχεται
  • Πλήρες πλαίσιο αποζημιωτικής ευθύνης που ενεργοποιείται αυτόματα μόλις διαπιστωθεί ζημία στην πανεπιστημιακή περιουσία, με άμεσο καταλογισμό στους υπαίτιους
  • Δημιουργείται  Εθνικό Παρατηρητήριο για την Ασφάλεια στα ΑΕΙ, που θα αποσκοπεί τόσο στην παρακολούθηση υλοποίησης των αλλαγών της μεταρρύθμισης

 «Το ελληνικό πανεπιστήμιο δεν μπορεί και δεν πρέπει να λειτουργεί υπό καθεστώς φόβου, ανομίας και βίας. Η κοινωνία μας –και ιδιαίτερα οι γονείς και οι φοιτητές– απαιτεί από εμάς πράξεις, όχι απλώς λόγια» επισημαίνει η Υπουργός Παιδείας.

Διαγραφές μη ενεργών φοιτητών -  Μηχανισμός επιβράβευσης της συνεπούς προσπάθειας

Με το νομοσχέδιο η  Πολιτεία και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας στέλνει το πολιτικό μήνυμα ότι αναγνωρίζει και επιβραβεύει τη συνεπή προσπάθεια, επενδύει στη διάσωση του εκπαιδευτικού κεφαλαίου που έχει ήδη παραχθεί, αλλά ταυτόχρονα θέτει ένα σαφές, μετρήσιμο όριο: ο επιπλέον χρόνος είναι μια τελευταία ευκαιρία να κερδηθεί ο αγώνας, όχι να επαναληφθεί. Έτσι, το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο συνδυάζει κοινωνική ευαισθησία με θεσμική υπευθυνότητα, ευθυγραμμίζοντας σπουδές με τα ευρωπαϊκά πρότυπα χωρίς να αφήνει κανέναν που πασχίζει πίσω.

Ως προς τον μηχανισμό της τελευταίας ευκαιρίας που προβλέπεται ανοίγει ένα τελευταίο παράθυρο και για τους λεγόμενους «παλαιούς» φοιτητές: όσους είχαν ήδη εξαντλήσει το μέγιστο χρόνο σπουδών πριν από τον νόμο 4957/2022 και το Φθινόπωρο εκπνέει η προθεσμία.

Για αυτή την κατηγορία προβλέπεται ειδική μεταβατική ρήτρα, που τους επιτρέπει να ενεργοποιήσουν την παράταση εντός της ίδιας 30μερης προθεσμίας, προσφέροντας μια τελευταία, αλλά ρεαλιστική, ευκαιρία να μετατρέψουν το συσσωρευμένο εκπαιδευτικό τους κεφάλαιο σε πτυχίο.

Επιπρόσθετα,  μερική φοίτηση και η αναστολή σπουδών έως δύο έτη, προβλέπονται για όσους το έχουν πραγματικά ανάγκη: Εργαζόμενους, γονείς, άτομα με αναπηρίες, αθλητές, εγκυμονούσες, φοιτητές με σοβαρά προβλήματα υγείας

«Όχι άλλη αδράνεια χωρίς λόγο. Όχι άλλη καθυστέρηση δίχως όριο» επισήμανε μεταξύ άλλων η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη.

2f7f8bac ba2e 42c3 949f 2cc4bb8c63e4

25-07-25 Σοφία Ζαχαράκη: Παράλληλη στήριξη και στο ολοήμερο σχολείο - 1.200 νέες οργανικές θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών δημιουργούνται στα σχολεία – 700 νέες οργανικές θέσεις στα ΚΕΔΑΣΥ – ενισχύεται η παρουσία του σχολικού νοσηλευτή στα σχολεία  

 

Από τη νέα σχολική χρονιά, συστήνονται 1.200 νέες οργανικές θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών για την παροχή υποστήριξης σε 3.000 σχολεία και 700 οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών στα ΚΕΔΑΣΥ, με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

«Με τη σύσταση 600 νέων θέσεων ψυχολόγων και 600 νέων θέσεων κοινωνικών λειτουργών θα παρέχουμε ψυχοκοινωνική υποστήριξη σε 3.000 σχολεία» επισήμανε η Υπουργός, Σοφία Ζαχαράκη, κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και υπενθύμισε ότι από το 2019 έως σήμερα έχουν ήδη γίνει πάνω από 4.500 μόνιμοι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή.

Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο

  • Επεκτείνεται η δυνατότητα παροχής παράλληλης στήριξης στο ολοήμερο σχολείο, ενώ θεσμοθετούνται για πρώτη φορά τμήματα ένταξης στα Επαγγελματικά Λύκεια. Ο συνολικός αριθμός των τμημάτων ένταξης που δημιουργήθηκαν φέτος είναι υψηλότερος από ποτέ: συνολικά ιδρύονται 3.448 νέα τμήματα και στις 13 περιφέρειες της χώρας.

 

«Η ένταξη δεν είναι προνόμιο, αλλά δικαίωμα. Και αυτό το δικαίωμα δεν μπορεί να σταματά στο μεσημέρι ούτε να περιορίζεται στη γενική παιδεία. Οφείλει να καλύπτει ολόκληρο το ημερήσιο πρόγραμμα και όλες τις βαθμίδες – από το δημοτικό έως το ΕΠΑ.Λ.» σημείωσε η  Σοφία Ζαχαράκη.

 

  • Συστήνονται 600 νέες θέσεις ψυχολόγων και 600 νέες θέσεις κοινωνικών λειτουργών για ψυχοκοινωνική υποστήριξη σε 3.000 σχολεία. Από το 2019 έως σήμερα έχουν ήδη γίνει πάνω από 4.500 μόνιμοι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή.
  • Δημιουργούνται 700 νέες οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών στα ΚΕΔΑΣΥ
  • Από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, ενισχύεται η παροχή υπηρεσιών «σχολικού νοσηλευτή», με στόχο να καλυφθούν περισσότερες περιπτώσεις μαθητών που έχουν σχετική έγκριση, ενώ δίνουμε πλέον την δυνατότητα, ένας σχολικός νοσηλευτής - από τους 2.000 που ήδη υπηρετούν στα σχολεία μας - να υποστηρίζει μαθητές έως και δύο κοντινών σχολείων, σε απόσταση έως 100 μέτρων, ώστε ακόμη περισσότεροι μαθητές να έχουν την αναγκαία φροντίδα όποτε χρειαστεί.

Επίσης στο σχέδιο νόμου προβλέπεται:

  • Απρόσκοπτη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό των βιβλίων ξένων γλωσσών, ώστε να εξασφαλίζεται συνεχής και καθολική κάλυψη.
  • Ενίσχυση των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, με παράταση της θητείας των εκπαιδευτικών και με τη δημιουργία μηχανισμού διάχυσης καλών πρακτικών στο υπόλοιπο σύστημα.
  • Στήριξη, έμπρακτα, της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης του εξωτερικού, με παράταση του ειδικού επιμισθίου για τους Συντονιστές Εκπαίδευσης, αναγνωρίζοντας τον ρόλο τους ως γέφυρα πολιτισμού και εθνικής ταυτότητας.
  • Αναβάθμιση του Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., με νέο οργανόγραμμα, διαφάνεια στη διοίκηση, ενίσχυση της λογοδοσίας και της επιχειρησιακής του ικανότητας.

«Στηρίζουμε το προσωπικό, ενισχύουμε την αποστολή του, γιατί διαχειρίζεται προγράμματα που αφορούν άμεσα τη νέα γενιά» τόνισε η Υπουργός.

Αναφορικά με την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, η Σοφία Ζαχαράκη τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι δεν είναι «λύση ανάγκης», αλλά επιλογή ισότιμη, εργαλείο ανάπτυξης, κοινωνικής κινητικότητας και περιφερειακής ισορροπίας»  γι΄ αυτό και:

  • Απλοποιείται τη λειτουργία των ΚΕΕΚ,
  • Διευρύνεται η γεωγραφική τους κάλυψη,
  • Ενισχύονται οι συνδέσεις με την τοπική αγορά και καταργούνται θεσμοί που δεν απέδωσαν

Η στρατηγική για την ΕΕΚ συνοψίζεται σε τρεις λέξεις: ευελιξία - σύνδεση – αξιοπιστία.

612ae19a 6995 48c4 97ed ad8fa2d4706a

25-07-25 Σοφία Ζαχαράκη: Μετά από 15 αιώνες η Ιερά Μονή Σινά αποκτά νομική προσωπικότητα στην Ελλάδα – Αποφασιστική στήριξη και στο Πατριαρχείο Αντιοχείας

Το θεμελιώδες ζήτημα της νομικής προσωπικότητας της Ι.Μ. Αγίας Αικατερίνης του Σινά στην Ελλάδα, επιλύεται, οριστικά, με το νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η συζήτηση του οποίου, άρχισε σήμερα στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. 

 «Η ελληνική Πολιτεία επιβεβαιώνει εμπράκτως την αποφασιστικότητα της να στηρίξει την αποστολή και το έργο της Ιεράς Μονής, να θωρακίσει τα συμφέροντά της. Πρόκειται για μια ιστορική πρωτοβουλία που αποδίδει, για πρώτη φορά μετά από 15 αιώνες, σαφή νομική υπόσταση σε έναν μοναδικό θρησκευτικό και πολιτιστικό θεσμό, με σεβασμό στην αυτονομία και το εκκλησιαστικό της καθεστώς. Διαφυλάττουμε έναν «θησαυρό» πολιτισμού και πνευματικότητας που ανήκει σε όλη την ανθρωπότητα. Αποδεικνύουμε εμπράκτως ότι η Ελλάδα αποτελεί κοιτίδα της Ορθοδοξίας.» σημείωσε, μεταξύ άλλων, η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Παράλληλα, με το παρόν ν/σ, ενισχύονται οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες και τα Τμήματα Θεολογικών Σχολών των  Ανώτατων  Εκπαιδευτικών  Ιδρυμάτων με τη διευκόλυνση  φοίτησης  σε αυτά αλλοδαπών – αλλογενών φοιτητών. Προβλέπεται συγκεκριμένα ότι μέχρι 10 υποψήφιοι από το Πατριαρχείο Αντιοχείας υπήκοοι Συρίας ή Λιβάνου μπορούν να μπαίνουν σε οποιοδήποτε τμήμα ελληνικού ΑΕΙ κατόπιν πρότασης του Πατριαρχείου Αντιοχείας και με τη σύμφωνη γνώμη της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Ελληνικού ΥΠΕΞ. 

«Με αυτό τον τρόπο το ελληνικό κράτος βοηθάει με αποφασιστικό τρόπο το Πατριαρχείο Αντιοχείας να βελτιώσει το επίπεδο των ιερωμένων του και αποκαθιστούμε έναν άμεσο δίαυλο επικοινωνίας με τους  ελληνορθοδόξους της Συρίας» τόνισε η Σοφία Ζαχαράκη.

 «Το 2021 για πρώτη φορά αδειοδοτήθηκε ευκτήριος Οίκο των Μπεκτασήδων Αλεβιτών Θράκης  μιας θρησκευτικής μειονότητας εντός των κόλπων της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης. Με το άρθρο 49 του νομοσχεδίου πλέον η θρησκευτική μειονότητα των Μπεκτασήδων Αλεβιτών Θράκης αποκτά υπόσταση στον νομικό κόσμο, ως θρησκευτικό νομικό πρόσωπο του ν. 4301/2014,  και η Ελλάδα κάνει ένα ακόμα βήμα προς την ορθή κατεύθυνση της προστασίας της θρησκευτικής ελευθερίας» δήλωσε η Σοφία Ζαχαράκη και υπογράμμισε ότι «είναι η πρώτη φορά που αναγνωρίζεται στην Ελλάδα θρησκευτικό νομικό πρόσωπο μουσουλμανικού θρησκεύματος».

Επίσης, με τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις ενδυναμώνονται οι Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών (Σ.Μ.Υ.Κ.) και η διευκόλυνση της φοίτησης αλλοδαπών μαθητών και φοιτητικών στα Πρότυπα Εκκλησιαστικά Σχολεία. Οι μαθητές και φοιτητές προέρχονται από τα παλέφατα Πατριαρχεία ( Οικουμενικό Πατριαρχείο, Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, Πατριαρχείο Αντιοχείας και Ιεροσολύμων).

Επιπλέον στο ν/σ προβλέπεται ουσιαστική ενίσχυση του κοινωφελούς έργου των εκκλησιαστικών ιδρυμάτων.

Τέλος, καταργείται το αναχρονιστικό νομοθετικό πλαίσιο για την αδειοδότηση χώρων λατρείας που ίσχυε από τη Μεταξική περίοδο.

 «Εξασφαλίζουμε ως Πολιτεία την ακώλυτη  άσκηση του  δικαιώματος λατρείας όλων των θρησκευτικών κοινοτήτων και των μελών τους, μέσω της διαμόρφωσης ενός σύγχρονου, πλήρους και συνεκτικού νομοθετικού πλαισίου για τους χώρους λατρείας των Θρησκειών» υπογράμμισε η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη.

 IMG 4369

11-07-25 Σοφία Ζαχαράκη στους Πρυτάνεις: «Καθαροί κανόνες – Καθαρές ευθύνες - Το όραμά μας για ένα αυτόνομο, σύγχρονο και ανταγωνιστικό δημόσιο πανεπιστήμιο, βασίζεται στην κοινή συνεργασία – Η Κυβέρνηση θέτει τα δημόσια πανεπιστήμια στο επίκεντρο της εθνικής στρατηγικής για ανάπτυξη, εξωστρέφεια και κοινωνική συνοχή»

Την απόλυτη στήριξη της Κυβέρνησης προς το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο και την αναγνώρισή του ως θεμέλιο λίθο της προόδου, της καινοτομίας και της κοινωνικής συνοχής, εξέφρασε η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, κατά τις εργασίες της 109ης Συνόδου των Πρυτάνεων, που διεξήχθη σε κλίμα γόνιμου διαλόγου. Η Υπουργός παρουσίασε στις Πρυτανικές Αρχές, τις βασικές πτυχές του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Παιδείας που ήδη βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, ενώ κατέγραψε και τις παρατηρήσεις τους επί ορισμένων διατάξεων, τις οποίες όπως είπε θα εξετάσει πολύ προσεχτικά, ενόψει της ψήφισης του νομοσχεδίου τις επόμενες ημέρες στη Βουλή.

Στο πλαίσιο της Συνόδου, αναδείχθηκαν σημαντικές προτεραιότητες στις οποίες ήδη το Υπουργείο Παιδείας συμβάλλει σημαντικά όπως:

  • Η κατοχύρωση ενός ασφαλούς και ποιοτικού ακαδημαϊκού περιβάλλοντος για όλους,
  • Η ανάγκη για αποτελεσματική διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας,
  • Η χρηματοδοτική στήριξη των ερευνητικών υποδομών και της καινοτομίας και η ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό,
  • Η προώθηση της διεθνοποίησης μέσω στρατηγικών συνεργασιών, αγγλόφωνων προγραμμάτων και κοινών προγραμμάτων,
  • Η ενίσχυση της φοιτητικής καθημερινότητας με βελτίωση των εστιών, της σίτισης και της μετακίνησης.

Όπως ανέφερε η Υπουργός κατά την τοποθέτησή της, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, επιβεβαιώνει την αποφασιστικότητά της να συνεχίσει να στηρίζει ακόμη πιο εντατικά και στοχευμένα τα ελληνικά πανεπιστήμια, με στρατηγικές επενδύσεις, θεσμικές πρωτοβουλίες και ανοιχτό διάλογο, για την ενίσχυση της ποιότητας, της ανταγωνιστικότητας και της προσφοράς τους στην κοινωνία.

Η Σοφία Ζαχαράκη τόνισε, ότι από το 2019 έως σήμερα έχει σημειωθεί σημαντική αύξηση της χρηματοδότησης κατά 28%, που ξεπερνά τα 130 εκ. ευρώ στα τακτικά κονδύλια, με παράλληλη ενίσχυση της φοιτητικής στέγης κατά 100%, καθώς μέσα σε έξι χρόνια το επίδομα ανήλθε στα 87 εκ. ευρώ, με κατευθύνσεις που έχει δώσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, στηρίζοντας τα παιδιά που προέρχονται από ευάλωτες οικογένειες.  Διατέθηκαν επιπλέον, μέσω του ΠΔΕ για υποδομές περίπου 590 εκ. ευρώ, ενώ έχουν εγκριθεί από το ΕΣΠΑ 479 εκ. ευρώ και από το Ταμείο Ανάκαμψης περίπου 450 εκ. ευρώ, εκ των οποίων 132 εκ. για εξοπλισμό/ψηφιοποίηση/καινοτομία.

«Συνολικά, για την περίοδο 2021-2025, η χρηματοδότηση των ελληνικών ΑΕΙ φτάνει το 1,5 δις. ευρώ, αποδεικνύοντας ότι η Κυβέρνηση ενισχύει στην πράξη το δημόσιο πανεπιστήμιο, μέσα από καινοτόμες δράσεις που ενισχύουν την ερευνητική δυναμική και την τεχνολογική υπεροχή των ιδρυμάτων», είπε χαρακτηριστικά.

«Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, δεν αφήνει τα ελληνικά Πανεπιστήμια στο περιθώριο, αλλά τα θέτει στο επίκεντρο της εθνικής στρατηγικής για ανάπτυξη, εξωστρέφεια και κοινωνική συνοχή. Το όραμά μας είναι ένα δημόσιο πανεπιστήμιο αυτόνομο, σύγχρονο, και ανταγωνιστικό σε διεθνές επίπεδο, που συνδυάζει την ακαδημαϊκή αριστεία με την κοινωνική ευθύνη», ανέφερε.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ασφάλεια και την προστασία της πανεπιστημιακής κοινότητας. Η Υπουργός παρουσίασε τους έξι άξονες του νέου θεσμικού πλαισίου που έχει σχεδιαστεί μέσω της νομοθετικής πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης, που βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση, με στόχο να θωρακίσει την ακαδημαϊκή ελευθερία και την ασφάλεια των χώρων εκπαίδευσης και έρευνας. «Δεν θα είμαι παρατηρήτρια στις καταστάσεις, αλλά θα κάνω ό,τι χρειάζεται για να εφαρμοστεί στην πράξη στο νομοσχέδιο. Σκοπός μας να γίνουμε επιβοηθητικοί για εσάς τους Πρυτάνεις και ασφαλώς για τις οικογένειες και τα παιδιά μας».  

«Με ενισχυμένες πειθαρχικές διαδικασίες, αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών και τη δημιουργία του Εθνικού Παρατηρητηρίου Βίας, στοχεύουμε σε ένα ασφαλές περιβάλλον όπου η μάθηση και η καινοτομία θα ανθίζουν ανεμπόδιστα», τόνισε χαρακτηριστικά.

Αναφέρθηκε μάλιστα στην υποχρέωση των Πρυτανικών Αρχών να καταθέσουν τα σχέδια ασφαλείας μέχρι τέλη Αυγούστου, ως ξεκάθαρο όρο ακόμη μεγαλύτερης εμπέδωσης του αισθήματος ασφάλειας στους πανεπιστημιακούς χώρους, για την φοιτητική και ακαδημαϊκή κοινότητα. «Καθαροί κανόνες – καθαρές ευθύνες», τόνισε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, επεσήμανε την ανάγκη για δίκαιη διαχείριση των φοιτητών, με ρυθμίσεις για τους ανενεργούς φοιτητές που αφενός εξασφαλίζουν για πρώτη φορά τη διαφάνεια και αφετέρου δίνουν δεύτερες ευκαιρίες, ενισχύοντας παράλληλα την κοινωνική δικαιοσύνη και την ισότητα στο ακαδημαϊκό περιβάλλον.

Σύμφωνα με την Υπουργό, η συνολική στρατηγική της Κυβέρνησης συμπληρώνεται από την προώθηση της διεθνοποίησης των πανεπιστημίων, την εκπαιδευτική υποστήριξη επισκεπτών καθηγητών και ερευνητών, καθώς και την ουσιαστική σύνδεση της ακαδημαϊκής ποιοτικής έρευνας με την αγορά εργασίας, μέσα από καινοτόμα προγράμματα όπως τα Βιομηχανικά Διδακτορικά και τις Συμπράξεις Ερευνητικής Αριστείας.

Στα σημεία της τοποθέτησης της Υπουργού  που ξεχώρισαν, ήταν η αναφορά της σε έργα συνολικού ύψους 71,5 εκατομμυρίων ευρώ που εντάχθηκαν στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων από τον Μάρτιο του 2025 μέχρι και σήμερα, αλλά και η αξιοποίηση 97 έργων ερευνητικής αριστείας, 62 έργων επισκεπτών καθηγητών και ερευνητών, 23 πανεπιστημίων αριστείας, καθώς και 74 διεθνών κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων με κορυφαία ξένα πανεπιστήμια, τα οποία ενισχύουν σημαντικά τη θέση της Ελλάδας στον διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη.

Στη συνέχεια έκανε ειδική αναφορά, σε πρόσφατες Υπουργικές Αποφάσεις, που υπέγραψε η ίδια και με τις οποίες, μέσα από ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα χρηματοδότησης και αξιοποιώντας εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, αναβαθμίζονται οι κτιριακές εγκαταστάσεις σε αρκετά πανεπιστημιακά ιδρύματα, ενώ ιδιαίτερη έμφαση στις φοιτητικές εστίες για τις οποίες διατίθενται 142 εκατ. ευρώ.

«Η ανάγκη για αξιοπρεπείς φοιτητικές εστίες είναι αδιαπραγμάτευτη και αποτελεί και για μένα ένα ξεκάθαρο προσωπικό στοίχημα. Και εδώ, το Υπουργείο σε συνεργασία με τις Πρυτανικές αρχές, προχώρησε σε χρηματοδοτήσεις για την αναβάθμιση υφιστάμενων δομών, αλλά και για τη δημιουργία νέων, προς όφελος των φοιτητών μας που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες», είπε η Υπουργός. Μάλιστα άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο, με τις αναγκαίες εγγυήσεις και από τον ιδιωτικό τομέα, να υπάρξει ένα πρόγραμμα αναβάθμισης υποδομών στα Πανεπιστήμια, όπως είναι το «Μαριέττα Γιαννάκου» για τα σχολεία.

Η Σοφία Ζαχαράκη αναφερόμενη στις Πρυτανικές Αρχές είπε: «Η αποστολή σας ως Πρυτάνεις είναι κρίσιμη και έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, σε μια εποχή που η χώρα μας καλείται να αξιοποιήσει κάθε πλεονέκτημα γνώσης, καινοτομίας και δημιουργικότητας. Το Υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο των θεσμικών του αρμοδιοτήτων και με απόλυτη συνέπεια, προχωρά στις αναγκαίες πρωτοβουλίες και σας παρέχει τα απαραίτητα εργαλεία και τους αναγκαίους πόρους. Σας δίνουμε την σκυτάλη σε αυτόν τον όμορφο Μαραθώνιο». Και συνέχισε στέλνοντας ένα ισχυρό μήνυμα ενότητας, συνεργασίας και αναγνώρισης του ρόλου των πρυτάνεων και των διοικήσεων των ΑΕΙ: «Εσείς είστε οι πυλώνες αυτού του μεγάλου οικοδομήματος. Με σεβασμό και συλλογική προσπάθεια, θα συνεχίσουμε να χτίζουμε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο που εμπνέει, καινοτομεί και οδηγεί το μέλλον της χώρας μας».

Η Υπουργός, απάντησε σε μία σειρά από θέματα που έθεσαν οι Πρυτάνεις, ενώ όσον αφορά το ζήτημα της ΑΣΠΑΙΤΕ και της ένταξής της στο ΕΚΠΑ, διαβεβαίωσε ότι θα υλοποιηθεί στο προσεχές νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, που θα εισαχθεί στη Βουλή τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και θα αφορά στην επαγγελματική εκπαίδευση. 

«Η επόμενη μέρα για τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι ήδη εδώ: με εξωστρέφεια, διαφάνεια, ποιότητα και φιλοδοξία. Οφείλουμε όλοι —Πολιτεία, Πανεπιστήμια, φοιτητές και κοινωνία— να τη στηρίξουμε, γιατί η πρόοδος της ανώτατης εκπαίδευσης είναι πρόοδος για ολόκληρη τη χώρα, κατέληξε η Υπουργός, Σοφία Ζαχαράκη.

Ο Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, αρμόδιος για την ανώτατη  εκπαίδευση, Νίκος Παπαϊωάννου, δήλωσε σχετικά: «Η παρουσία της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας στη Σύνοδο των Πρυτάνεων των ελληνικών πανεπιστημίων επιβεβαιώνει, για ακόμη μία φορά, τη βούλησή μας για ουσιαστικό και ανοιχτό διάλογο με την ακαδημαϊκή κοινότητα. Είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με ειλικρίνεια και πνεύμα συνεργασίας όλα τα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, να ακούσουμε προσεκτικά τα αιτήματα των Πρυτανικών Αρχών και να ανταλλάξουμε απόψεις για τις θεσμικές παρεμβάσεις που δρομολογούνται. Ανάμεσά τους, τα νέα νομοθετήματα για την ενίσχυση της ποιότητας σπουδών, τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, τη διεθνοποίηση των ΑΕΙ, την ασφάλεια στα Πανεπιστήμια και την περαιτέρω ενδυνάμωση της εξωστρέφειας των Ιδρυμάτων.Το Υπουργείο Παιδείας βρίσκεται και θα συνεχίσει να βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με τον θεσμό της Συνόδου των Πρυτάνεων και θα συνεχίσει να στέκεται στο πλευρό των πανεπιστημίων, στηρίζοντας κάθε προσπάθεια που προάγει την αριστεία, την καινοτομία, το δημόσιο συμφέρον και τη συνολική ενίσχυση του δημοσίου πανεπιστημίου. Η συνεργασία μας δεν είναι απλώς επιθυμητή· είναι απολύτως απαραίτητη για τη διαμόρφωση ενός ισχυρού, σύγχρονου και ανταγωνιστικού πανεπιστημίου, αντάξιου των δυνατοτήτων της χώρας και των προσδοκιών της νέας γενιάς».

 IMG 4370

IMG 4371

 σζ 08 07 25

08-07-25 Σοφία Ζαχαράκη: Με προσεκτικά βήματα σχεδιάζουμε το νέο Λύκειο και το Εθνικό Απολυτήριο –  Κεντρική κυβερνητική επιλογή να προχωρήσει με διάλογο, επιστημονική τεκμηρίωση και πολιτική τόλμη – 25 Ιουλίου η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ

Κεντρική κυβερνητική επιλογή αποτελεί ο σχεδιασμός του Λυκείου και το Εθνικού Απολυτηρίου, όπως δήλωσε η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη από το βήμα της Βουλής όπου παρουσίασε στους βουλευτές όλων των κομμάτων και στα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, τους βασικούς άξονες του Κυβερνητικού σχεδίου για το εθνικό απολυτήριο και το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στο πλαίσιο της συνεδρίασης της Επιτροπής.

Η Σοφία Ζαχαράκη, από τη βήμα της Βουλής, δήλωσε «ανοιχτή στον διάλογο» που αφορά στον σχεδιασμό του νέου Λυκείου και την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου, με παράλληλα, επιστημονική τεκμηρίωση ενώ διευκρίνισε ότι οι όποιες αλλαγές συντελεστούν, δεν θα επηρεάσουν τους σημερινούς μαθητές του Λυκείου, καθώς το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2029–2030, προκειμένου να διασφαλιστεί η προετοιμασία όλων των εμπλεκομένων.

Η Υπουργός, κατά την εναρκτήρια ομιλία της, ανακοίνωσε, επίσης, ότι στις 25 Ιουλίου, θα ανακοινωθούν οι βάσεις εισαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων και οι υποψήφιοι θα λάβουν σχετικό sms με την σχολή εισαγωγής τους.

Στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής, συμμετείχε ως προσκεκλημένος ομιλητής, ο Καθηγητής της Γλωσσολογίας και πρώην Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ, Γεώργιος Μπαμπινιώτης.)

Εθνικό χρέος η μεταρρύθμιση του Λυκείου

Το Λύκειο επανακτά τον αυτόνομο παιδαγωγικό του ρόλο, εφαρμόζοντας πλήρως τις βασικές αρχές που η Κυβέρνηση είχε εξαρχής προτάξει, βάσει του προγράμματος της ΝΔ για την παιδεία. Όπως υποστήριξε η Σοφία Ζαχαράκη: «Η συζήτηση για το εθνικό απολυτήριο αποτελεί εθνική προτεραιότητα και κεντρική κυβερνητική επιλογή όπως έχει εξαγγελθεί από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Είναι το βασικό σκέλος του κυβερνητικού σχεδιασμού για την αναβάθμιση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης». Και συνέχισε λέγοντας: «Στόχος μας είναι ένα Λύκειο που επανακτά τον αυτόματο παιδαγωγικό του ρόλο, ενισχύει τη συνολική διαδρομή και πρόοδο του μαθητή και επαναπροσδιορίζει την σχέση του με το σχολείο».

Αλλαγή φιλοσοφίας και όχι απλώς μια μεταρρύθμιση

Η πρόταση για το εθνικό απολυτήριο δεν εστιάζει αποκλειστικά στις εξετάσεις, αλλά επιδιώκει την καλλιέργεια δεξιοτήτων, γνώσης και αυτογνωσίας. Μετατοπίζεται το βάρος από την εξετασιοκεντρική προσέγγιση, στη συνεπή μαθητική πορεία και την ουσιαστική αξιολόγηση και πρόοδο του μαθητή ως αλλαγή φιλοσοφίας. «Η εφαρμογή του εθνικού απολυτηρίου δεν είναι απλά μία μεταρρύθμιση. Είναι στρατηγική επιλογή με ορίζοντα και συνέχεια. Ένα έργο που ενώνει το σχολείο με την κοινωνία και χτίζει το μέλλον των νέων με σταθερά θεμέλια», είπε η Υπουργός Παιδείας.

Διασφάλιση Ισότητας και Αξιοπιστίας

Στάθηκε μάλιστα στο γεγονός, ότι το νέο σύστημα θα ενισχύσει την αξιοπιστία των εξετάσεων, θα διαφυλάξει την κοινωνική τους διάσταση και θα παράσχει ίσες ευκαιρίες πρόσβασης, με διαδικασίες που περιορίζουν τις ανισότητες και ενισχύουν τη διαφάνεια.

Ένα Εγχείρημα Πανεθνικής Εμβέλειας

Σύμφωνα με την Υπουργό Παιδείας, πρόκειται για ένα εγχείρημα με πολύ ευρύ αποτύπωμα πανεθνικής εμβέλειας, καθώς το νέο Λύκειο αφορά, 230.000 μαθητές κάθε χρόνο, 23.500 εκπαιδευτικούς, χιλιάδες οικογένειες, τα πανεπιστήμια, αλλά και την αγορά εργασίας.

Τρεις Πυλώνες του Νέου Λυκείου

Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στους τρεις πυλώνες του νέου Λυκείου και συγκεκριμένα, στην εμπιστοσύνη στο Λύκειο ως αυτόνομη μορφωτική βαθμίδα, στην ενίσχυση της δίκαιης και διαφανούς αξιολόγησης και στην ομαλή μετάβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. «Είναι ένα σχέδιο που χτίζεται με διάλογο, επιστημονική τεκμηρίωση, πολιτική τόλμη, αλλά και με βαθύ σεβασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην κοινωνία», είπε χαρακτηριστικά.

Διεθνής Εμπειρία και Ευρωπαϊκά Πρότυπα

«Σε πολλές χώρες της Ευρώπης, παρατηρούμε την υιοθέτηση αποκεντρωμένων συστημάτων εκπαίδευσης. Τα Υπουργεία Παιδείας χαράσσουν την εθνική στρατηγική, όμως η παιδαγωγική και διοικητική εποπτεία ασκείται συχνά σε περιφερειακό επίπεδο», είπε η Υπουργός, αναφέροντας αντίστοιχα Ευρωπαϊκά παραδείγματα, ως προς τα συστήματα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση. Σε ορισμένες χώρες προβλέπεται και προπαρασκευαστικό έτος ανάμεσα στην υποχρεωτική και την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έτσι οι μαθητές αποκτούν χρόνο και στήριξη, ώστε να επιλέξουν πιο συνειδητά την εκπαιδευτική τους κατεύθυνση. Στη συνέχεια μίλησε για το μοντέλο της «Matura», που λειτουργεί ως ενιαίος τίτλος αποφοίτησης και πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση σε: Ουγγαρία, Πολωνία, Αυστρία, Τσεχία, Σλοβακία, Σλοβενία και Λιχτενστάιν, ενώ όπως είπε, ένα παράδειγμα που αξίζει αναφοράς είναι η Εσθονία και η Λετονία, όπου η πρόσβαση στα πανεπιστήμια είναι ελεύθερη, με μόνο προαπαιτούμενο τον απολυτήριο τίτλο.

«Η Ελλάδα δικαιούται και μπορεί να προχωρήσει σε μια δική της τολμηρή αλλά ισορροπημένη μεταρρύθμιση, όπως αυτή που προτείνουμε με το Εθνικό Απολυτήριο. Ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων (ΕΟΕ) προτείνει τη σύνδεση των πανελλαδικών εξετάσεων με το εθνικό απολυτήριο, όπως εφαρμόζεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ενώ το ελληνικό μοντέλο εμπνέεται από συστήματα όπως το Matura, το Abitur και το Baccalauréat, προσαρμοσμένα όμως στις εθνικές ανάγκες και πολιτισμικές μας ιδιαιτερότητες», υποστήριξε η Σοφία Ζαχαράκη.

Μετάβαση στο νέο σύστημα.

Όπως υποστήριξε η Σοφία Ζαχαράκη, η μετάβαση στο νέο σύστημα βασίζεται σε ένα καλά σχεδιασμένο και σταδιακά εφαρμόσιμο πλαίσιο το οποίο θα περιλαμβάνει:

  • Επικαιροποιημένα Προγράμματα Σπουδών
  • Επιμόρφωση εκπαιδευτικών
  • Ενίσχυση της παιδαγωγικής λειτουργίας κάθε τάξης
  • Καθιέρωση προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων και στις τρεις τάξεις
  • Αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων
  • Διαβαθμισμένες απολυτήριες και προαγωγικές εξετάσεις
  • Εσωτερικά και εξωτερικά εργαλεία εποπτείας και αξιολόγησης
  • Επέκταση πιστοποίησης ξένων γλωσσών εντός σχολείου

«Έχουν ήδη συγκροτηθεί δύο επιστημονικές επιτροπές, με τη συμμετοχή του ΙΕΠ και πανεπιστημιακών, οι οποίες επεξεργάζονται σενάρια για τον συνυπολογισμό των βαθμών στην Β’ και Γ’ Λυκείου, στον τελικό βαθμό απολυτηρίου. Στον πυρήνα της στρατηγικής μας, βρίσκεται η αποκατάσταση του παιδαγωγικού ρόλου του Λυκείου, με περισσότερο βάρος στην πορεία του μαθητή, με περισσότερη εμπιστοσύνη στον εκπαιδευτικό και στόχο έναν αξιόπιστο τίτλο σπουδών που ανοίγει δρόμους», είπε η Υπουργός Παιδείας.

Αντιμετώπιση του άγχους των εξετάσεων

Σύμφωνα με την ίδια: «Το Υπουργείο αναγνωρίζει τον σημαντικό ψυχολογικό αντίκτυπο των εξετάσεων στους εφήβους, ειδικά σε κορίτσια και μαθητές από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, και προσαρμόζει τις παρεμβάσεις του για να περιορίσει αυτό το φαινόμενο, επωφελεία όλων των μαθητών και μαθητριών μας». Τελικός στόχος σύμφωνα με την Υπουργό Παιδείας, είναι ένα αξιόπιστο, ισχυρό και ενιαίο απολυτήριο που πιστοποιεί τις γνώσεις και τις δεξιότητες των μαθητών και εξασφαλίζει ουσιαστικές διεξόδους, τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην κοινωνία. Κλείνοντας την τοποθέτησή της στην Επιτροπή, η Υπουργός υπογράμμισε: «Το Εθνικό Απολυτήριο αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα του Πρωθυπουργού και βασικό κομμάτι του κυβερνητικού προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας. Με σχέδιο, τόλμη και σεβασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα, προχωρούμε βήμα-βήμα στην αναμόρφωση της Γενικής Εκπαίδευσης. Στόχος μας δεν είναι απλώς η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά η καλλιέργεια της γνώσης, της αυτογνωσίας και της προσωπικής ανάπτυξης των νέων μας

 250707 13 κέντρα καινοτομίας

07-07-25 Ιδρύονται 13 κέντρα καινοτομίας σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης στη χώρα -Στρατηγική επένδυση στην ψηφιακή και καινοτόμο εποχή 

Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνει την ίδρυση δεκατριών (13) Κέντρων Καινοτομίας (Κ.Κ.), ένα σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης της χώρας. Τα Κέντρα θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους από τη νέα σχολική χρονιά 2025-2026, αποτελώντας μία στρατηγική επένδυση για τη μετάβαση της ελληνικής εκπαίδευσης στην ψηφιακή και καινοτόμο εποχή.

Τα Κέντρα Καινοτομίας, αποτελούν σύγχρονους κόμβους εκπαίδευσης, καινοτομίας και τεχνολογίας αιχμής, που απευθύνονται τόσο στην   Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αποστολή τους είναι να ενισχύσουν τη σύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την τεχνολογία, την επιστήμη και τη δημιουργικότητα.

  • Προσφέρουν στους/στις μαθητές/τριες και στους/στις εκπαιδευτικούς της χώρας τη δυνατότητα συμμετοχής σε βιωματικά εργαστήρια και εκπαιδευτικά προγράμματα που αξιοποιούν προηγμένες τεχνολογίες, ενισχύοντας τις δεξιότητές τους και ενδυναμώνοντάς τους πνευματικά, επιστημονικά και ερευνητικά.
  • Στοχεύουν στην ενίσχυση της δημιουργικότητας, των δεξιοτήτων 21ου αιώνα, STEM, του ψηφιακού γραμματισμού, της πράσινης ανάπτυξης και της διεπιστημονικής μάθησης.
  • Ενσωματώνουν τη χρήση τεχνολογιών αιχμής όπως ρομποτικής, εκτεταμένης πραγματικότητας (ΧR), τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) και προηγμένες κατασκευαστικές τεχνολογίες.
  • Δημιουργούν ένα ολοκληρωμένο οικοσύστημα γνώσης που ενσωματώνει και διασυνδέει σχολεία, ερευνητικά ιδρύματα, πανεπιστήμια, τοπικές κοινωνίες και ευρωπαϊκά δίκτυα εκπαίδευσης και καινοτομίας

Η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη δήλωσε: «Με την ίδρυση των δεκατριών Κέντρων Καινοτομίας σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης της χώρας, κάνουμε ακόμη ένα αποφασιστικό βήμα για τη μετάβαση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη νέα ψηφιακή εποχή. Κυρίως όμως, διασφαλίζουμε ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στη γνώση, καλλιεργούμε στα παιδιά μας δεξιότητες του 21ου αιώνα και ενθαρρύνουμε τη συνεργασία της σχολικής κοινότητας με την έρευνα, την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία. Με σύγχρονες υποδομές, τεχνολογίες αιχμής και άρτια καταρτισμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, τα Κέντρα Καινοτομίας φιλοδοξούν να αποτελέσουν έναν «ζωντανό» πυλώνα μάθησης και δημιουργικότητας για τους μαθητές και τις μαθήτριες, καθώς και για τους εκπαιδευτικούς μας. Υλοποιούμε μία κρίσιμη μεταρρύθμιση με τη στήριξη του Ταμείου Ανάκαμψης, ενδυναμώνοντας τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και δουλεύουμε για ένα σχολείο ανοιχτό στις ιδέες, που θα εμπνέει τα παιδιά μας. Με τα Κέντρα Καινοτομίας, κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας για μια παιδεία που δεν αφήνει κανέναν πίσω και προχωρά μπροστά με σχέδιο και συνέπεια».

Η λειτουργία των Κέντρων Καινοτομίας πραγματοποιείται σε σύγχρονους, κατάλληλα εξοπλισμένους χώρους, οι οποίοι έχουν παραχωρηθεί από τοπικούς φορείς, δήμους ή πανεπιστήμια. Η στελέχωση γίνεται από εκπαιδευτικούς αυξημένων προσόντων, οι οποίοι θα έχουν την ευθύνη υλοποίησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Ο παιδαγωγικός σχεδιασμός και η επιστημονική εποπτεία των Κέντρων διασφαλίζεται από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», κατόπιν της σύμφωνης γνώμης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Η δημιουργία των Κέντρων Καινοτομίας αποτελεί στρατηγική εκπαιδευτική επένδυση για το μέλλον της χώρας, ενισχύοντας την εκπαιδευτική ισότητα, τον ψηφιακό μετασχηματισμό της ελληνικής εκπαίδευσης, προωθώντας την ισότητα στην πρόσβαση στην τεχνολογική εκπαίδευση και ενθαρρύνοντας ένα νέο μοντέλο συμμετοχικής μάθησης που συνδέει τη σχολική κοινότητα με την έρευνα, την τεχνολογία και την κοινωνία της γνώσης.

Η δράση εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – NextGenerationEU.

Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στον επίσημο ιστότοπο του έργου: http://ic.cti.gr/el

 

Κέντρα Καινοτομίας: Ο Κόμβος της Εκπαίδευσης του Μέλλοντος

ΤΙΤΛΟΣ

ΧΑΡΤΗΣ

PINS

PITAKI

KATOCH

 370bb182 012d 4907 95bd 4181b0404100

04-07-25 Ανακοίνωση των βαθμολογιών ειδικών και μουσικών μαθημάτων και των βαθμών επίδοσης στις πρακτικές δοκιμασίες για τα ΤΕΦΑΑ των υποψηφίων Πανελλαδικών Εξετάσεων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ 2025

Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνεται ότι οι βαθμολογίες των ειδικών και μουσικών μαθημάτων, καθώς και οι βαθμοί επίδοσης στις πρακτικές δοκιμασίες για τα ΤΕΦΑΑ, των υποψηφίων των Πανελλαδικών Εξετάσεων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα  https://results.it.minedu.gov.gr .

Επιπλέον, οι υποψήφιοι λαμβάνουν τη βαθμολογία τους και με γραπτό μήνυμα (SMS) στο κινητό τους τηλέφωνο, εφόσον έχουν ήδη υποβάλει σχετική αίτηση. Η εφαρμογή αναπτύχθηκε και λειτουργεί από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας - ΕΔΥΤΕ Α.Ε. (GRNET), εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με τη Γενική Διεύθυνση Ψηφιακών Συστημάτων, Υποδομών και Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, στο πλαίσιο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού της Εκπαίδευσης.

Τέλος, ανακοινώνονται στατιστικά στοιχεία για τις φετινές βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων στα ειδικά και μουσικά μαθήματα καθώς και στις πρακτικές δοκιμασίες των ΤΕΦΑΑ στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ και ΕΠΑΛ 2025.

Για τα στατιστικά βαθμολογικών επιδόσεων ΓΕΛ πατήστε ΕΔΩ

Για τα στατιστικά βαθμολογικών επιδόσεων ΕΠΑΛ πατήστε ΕΔΩ

Screenshot 2025 07 01 162644

01-07-25 Σοφία Ζαχαράκη: Πιλοτικό πρόγραμμα μεταφοράς με ηλεκτρικά λεωφορεία, για περίπου 10.000 μαθητές στα Ειδικά Σχολεία - Ενεργειακή αναβάθμιση 12 φοιτητικών εστιών - Χρηματοδότηση από τα νέα Ευρωπαϊκά ταμεία

Δυο σημαντικές παρεμβάσεις που αφορούν σε πιλοτικό πρόγραμμα μεταφοράς 10.000 μαθητών Ειδικών σχολείων και ενεργειακή αναβάθμιση 12 φοιτητικών εστιών σε όλη τη χώρα, με χρηματοδότηση από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, το Ταμείο Εκσυγχρονισμού και το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων, για τα επόμενα επτά έτη 2026 - 2032, ανακοίνωσε η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, κατά την κοινή συνέντευξη τύπου του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρου Παπασταύρου, του Υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, της Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Δόμνας Μιχαηλίδου, του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια και του αναπληρωτή Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη.

Η πρώτη παρέμβαση αφορά στην πλήρη αναμόρφωση του μοντέλου μεταφοράς ευάλωτων μαθητών στα σχολεία με τη δημιουργία ενός πληροφοριακού συστήματος το οποίο θα καταγράφει τους μαθητές, οι οποίοι δικαιούνται μετακίνησης, την δυναμικότητα των μέσων μεταφοράς και θα προτείνει τη βέλτιστη διαδρομή για να εξυπηρετηθεί ο μέγιστος αριθμός μαθητών. Συνεπώς, θα δημιουργηθεί ένα πληροφοριακό σύστημα με κεντρικά δεδομένα για βελτιστοποίηση της διαχείρισης. Παράλληλα για την κάλυψη των αναγκών μεταφοράς μαθητών που φοιτούν σε Ειδικά Σχολεία της χώρας προβλέπεται η αγορά ή μίσθωση Ηλεκτρικών Σχολικών Λεωφορείων, η εγκατάσταση υποδομής φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων και η σύναψη συμβάσεων με πιστοποιημένους οδηγούς. Συνολικά εκτιμάται ότι θα καλυφθούν οι ανάγκες περίπου 10.000 μαθητών.

Επιπλέον, θα προχωρήσει η ανακαίνιση και αναβάθμιση 12 φοιτητικών εστιών αρμοδιότητας του Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) που εποπτεύεται από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, συνολικού προϋπολογισμού 142 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα αφορά στις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Αθηνών (Α, Γ, και Δ), τη φοιτητική εστία στην περιοχή Ζωγράφου (συνολικού προϋπολογισμού 7 εκατ. ευρώ δημόσια δαπάνη για ΣΔΙΤ), της Θεσσαλονίκης ( Α,Β, Γ, Δ), τις φοιτητικές εστίες Ιωαννίνων, στην  ΑΣΠΑΙΤΕ, της Καλαμαριάς. Επίσης, στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και η Φοιτητική Εστία Αρρένων Αθηνών επί της οδού Πατησίων 279-281. , η οποία το 1968 λειτούργησε ως οικοτροφείο αρρένων, κατόπιν ως αρρένων και θηλέων ενώ σήμερα εξακολουθεί να λειτουργεί φιλοξενώντας περισσότερους από 200 φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), του Παντείου Πανεπιστημίου, του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ) και της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ).

Η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη, δήλωσε σχετικά: «Στεκόμαστε με σεβασμό και φροντίδα δίπλα στους νέους μας και τις οικογένειές τους, και κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας για την διαμόρφωση ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού τοπίου. Εφαρμόζοντας ένα Σχέδιο Δίκαιης Στήριξης της Φοιτητικής Στέγης, συνεχίζουμε να χορηγούμε το στεγαστικό επίδομα των φοιτητών που προέρχονται από κοινωνικά ευάλωτες οικογένειες και παράλληλα ανακαινίζουμε και δημιουργούμε σύγχρονες φοιτητικές εστίες, ώστε κάθε φοιτητής να απολαμβάνει ένα αξιοπρεπές στεγαστικό περιβάλλον. Επίσης, για πρώτη φορά σχεδιάζουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα ασφαλούς μεταφοράς περίπου 10.000 μαθητών ειδικής αγωγής με ηλεκτρικά σχολικά λεωφορεία και ένα ενιαίο πληροφοριακό σύστημα για την καλύτερη εξυπηρέτηση κάθε παιδιού. Γνωρίζω πολύ καλά πόσο σημαντικό είναι για τους γονείς να νιώθουν σιγουριά πως το παιδί τους φτάνει με ασφάλεια και φροντίδα στο σχολείο του. Γι’ αυτό και στόχος μας είναι να λειτουργήσουν όλα με υπευθυνότητα και ακρίβεια. Με πίστη σε ένα σχολείο που αγκαλιάζει όλα τα παιδιά και σε μια κοινωνία που δεν αποκλείει κανέναν, συνεχίζουμε να εργαζόμαστε μεθοδικά και αποφασιστικά. Μέσα από πράξεις και όχι λόγια, διασφαλίζουμε ίσες ευκαιρίες στη γνώση, στηρίζουμε τα παιδιά και τις οικογένειες που έχουν ανάγκη και επενδύουμε στο μέλλον της πατρίδας μας».

Πατήστε εδώ. Θα μεταφερθείτε εκτός ιστοτόπου ώστε να δείτε το βίντεο

Panepistimia Aristias DT

01-07-25 Πανεπιστήμια Αριστείας – 74 νέα κοινά Μεταπτυχιακά Προγράμματα μεταξύ ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων ενεκρίθησαν από την ΕΘΑΑΕ

Σοφία Ζαχαράκη: «Με αυτοπεποίθηση το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο ανοίγει τους ορίζοντές του»

Τα οριστικά αποτελέσματα της αξιολόγησης που έγινε από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), επί των προτάσεων που υποβλήθηκαν για κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών (Joint Master ή Dual Master), μεταξύ ελληνικών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και διακεκριμένων ξένων Πανεπιστημίων, ανακοινώνονται από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Σύμφωνα με τους οριστικούς πίνακες βαθμολογικής κατάταξης των αιτήσεων, εγκρίνονται 74 από τις 132 προτάσεις για την χρηματοδότηση των νέων, κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών. Ο συνολικός προϋπολογισμός επί των εγκεκριμένων προτάσεων ανέρχεται στο ποσό των 94 εκατ. ευρώ (93.826.356,30), εκ των οποίων το ποσό των 80 εκατ. ευρώ (79.752.402,86 €) προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το ποσό των 12 εκατ. ευρώ (12.362.830,08), από το Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, για την κάλυψη του Φ.Π.Α.

Ενδεικτικά ορισμένα από τα 74 νέα κοινά μεταπτυχιακά, είναι τα ακόλουθα:

  • ΕΚΠΑ - Yale University
  • ΑΠΘ - Harvard University
  • ΔΠΘ - Sorbonne Université
  • Πάντειο Πανεπιστήμιο - Columbia University
  • Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας - Boston University
  • Γεωπονικό Πανεπιστήμιο - University College London
  • Πολυτεχνείο Κρήτης – ETH Zurich
  • Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας - Columbia University New York
  • Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο - Heidelberg University
  • Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων – Imperial College London.

Η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη δήλωσε σχετικά:

«Μέσα από την ακαδημαϊκή σύμπλευση των ελληνικών δημόσιων ΑΕΙ με καταξιωμένα διεθνή πανεπιστήμια και την τελική έγκριση 74 νέων, κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών σε καινοτόμους επιστημονικούς τομείς και υψηλού επιπέδου γνωστικά αντικείμενα, ενισχύουμε τον διεθνή προσανατολισμό της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας μας. Αξιοποιούμε τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης για την αναβάθμιση και την ενίσχυση της εξωστρέφειας του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου. Θέλουμε να δημιουργήσουμε μία ισχυρή κουλτούρα καινοτομίας και επιχειρηματικότητας για τα πανεπιστήμια, αξιοποιώντας  την έρευνα και τη γνώση που παράγεται σε αυτά, προς όφελος των φοιτητών αλλά και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Μας γεμίζει αισιοδοξία η μεγάλη ανταπόκριση των ιδρυμάτων μας στην σχετική πρόσκληση, αποδεικνύοντας το υψηλό δυναμικό, την αυτοπεποίθηση, αλλά και τη φιλοδοξία του ελληνικού πανεπιστημίου, να κατακτήσει εξέχουσα θέση στον παγκόσμιο ακαδημαϊκό χάρτη».

Υπενθυμίζεται ότι η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη, μετά την απόφαση τροποποίησης της σχετικής ένταξης στο Ταμείο Ανάκαμψης από τον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκο Παπαθανάση, είχε προχωρήσει στην αύξηση του συνολικού προϋπολογισμού κατά 42 εκατ. ευρώ, προκειμένου να διασφαλιστεί η στήριξη ακόμη μεγαλύτερου αριθμού κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών και να διευρυνθούν οι θεματικές ενότητες και οι συνεργασίες με διεθνή ιδρύματα.

Η υλοποίηση των νέων προγραμμάτων αναμένεται να ενισχύσει τον διεθνή προσανατολισμό των ελληνικών ΑΕΙ, να συμβάλει ουσιαστικά στη διάχυση καλών πρακτικών και στη δημιουργία καινοτόμων επιστημονικών πεδίων, με πολλαπλά οφέλη για τους φοιτητές.

Η ανακοίνωση έγινε στο πλαίσιο της Πρόσκλησης για τη «Διεθνοποίηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των ΑΕΙ», του Έργου «Πανεπιστήμια Αριστείας», που υλοποιείται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», με σκοπό την προώθηση της ποιότητας, της καινοτομίας και της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων. 

Η σχετική απόφαση ΕΔΩ

ipourgeio 400px

30-06-25 Ίδρυση νέων Σχολικών Μονάδων και Εργαστηριακών Κέντρων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2025-2026

Στην ίδρυση νέων σχολικών μονάδων και Εργαστηριακών Κέντρων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το σχολικό έτος 2025-2026, προχωρά το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών, στο πλαίσιο της διαρκούς ενίσχυσης και αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία ανταποκρίνεται στις αυξημένες τοπικές εκπαιδευτικές ανάγκες και στόχο έχει τη διεύρυνση των δυνατοτήτων πρόσβασης των μαθητών σε ποιοτική και σύγχρονη εκπαίδευση, τόσο γενικής όσο και επαγγελματικής κατεύθυνσης.

1. Ίδρυση Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.)

Με την απόφαση Φ11/78476/Δ4 ιδρύονται οκτώ (8) νέες μονάδες Εσπερινών ΕΠΑ.Λ., οι οποίες θα παρέχουν εξειδικευμένη επαγγελματική εκπαίδευση και θα λειτουργήσουν στις εξής περιοχές:

  • Σαμοθράκη (ΔΔΕ Έβρου): Γεωπονίας, Διοίκησης-Οικονομίας, Πληροφορικής
  • Σάπες Ροδόπης (ΔΔΕ Ροδόπης): Γεωπονίας, Διοίκησης-Οικονομίας, Πληροφορικής
  • Βόλος (4ο Εσπερινό ΕΠΑ.Λ.): Γεωπονίας, Υγείας – Πρόνοιας – Ευεξίας
  • Αργαλαστή Μαγνησίας: Διοίκησης – Οικονομίας, Μηχανολογίας, Υγείας – Πρόνοιας – Ευεξίας
  • Σκιάθος: Διοίκησης – Οικονομίας, Υγείας – Πρόνοιας – Ευεξίας
  • Ζάκυνθος: Ηλεκτρολογίας – Αυτοματισμού, Μηχανολογίας, Υγείας – Πρόνοιας – Ευεξίας
  • Έδεσσα: Περιλαμβάνει έξι τομείς μεταξύ των οποίων Γεωπονία, Ηλεκτρολογία, Πληροφορική
  • Κρανίδι Ερμιονίδας: Γεωπονία, Διοίκηση – Οικονομία, Ηλεκτρολογία

Η ίδρυση αυτών των σχολείων έχει ως στόχο την παροχή δεύτερης ευκαιρίας σε εργαζόμενους, ανέργους και ενήλικες που δεν έχουν ολοκληρώσει την επαγγελματική τους κατάρτιση, καθώς και την κάλυψη αναγκών τοπικών οικονομιών με εκπαιδευμένο δυναμικό.

2. Ορισμός νέων Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.)

Τα νέα Εργαστηριακά Κέντρα θα υποστηρίξουν τις πρακτικές ανάγκες των μαθητών των ΕΠΑ.Λ., εξασφαλίζοντας τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό και την υλικοτεχνική υποδομή:

  • 5ο Ε.Κ. Μαγνησίας – Σκιάθος
  • Ε.Κ. Λευκάδας – έδρα 1ο ΕΠΑ.Λ. Λευκάδας
  • 1ο Ε.Κ. Σητείας – έδρα ΕΠΑ.Λ. Σητείας
  • 1ο Ε.Κ. Ναυπλίου – έδρα 1ο ΕΠΑ.Λ. Ναυπλίου

3. Ίδρυση Σχολικών Μονάδων Γενικής Εκπαίδευσης

Προβλέπεται η ίδρυση δύο νέων σχολικών μονάδων γενικής εκπαίδευσης:

  • Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Δράμας με έδρα την Πετρούσα
  • Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Μηλεών με έδρα τα Καλά Νερά Μαγνησίας

4. Λειτουργία Λυκειακών Τάξεων σε Γυμνάσια

Για τη διευκόλυνση της μετάβασης των μαθητών στη Λυκειακή βαθμίδα, ιδρύονται Λυκειακές Τάξεις στις εξής σχολικές μονάδες:

  • Μουσικό Γυμνάσιο Δυτικής Λέσβου
  • Μουσικό Γυμνάσιο Ηγουμενίτσας
  • Γυμνάσιο Πτελεού (Α’, Β’, Γ’)
  • Γυμνάσιο Βανάτου Ζακύνθου
  • Μουσικό Γυμνάσιο Λασιθίου
  • Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αργολίδας

5. Μετατροπή Σχολικής Μονάδας

Το Ημερήσιο ΓΕ.Λ. Ερυμάνθειας μετατρέπεται σε Λυκειακές Τάξεις προσαρτημένες στο Γυμνάσιο Ερυμάνθειας, εξορθολογίζοντας τη λειτουργία της μονάδας και ενισχύοντας τη μαθησιακή συνέχεια.

6. Οικονομικά στοιχεία – Χρηματοδότηση

Η ίδρυση των παραπάνω μονάδων δεν προκαλεί επιπρόσθετη επιβάρυνση στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας για εξοπλισμό, καθώς οι περισσότερες σχολικές μονάδες θα λειτουργήσουν σε υφιστάμενα σχολικά κτήρια. Οι λειτουργικές δαπάνες θα καλυφθούν από ΚΑΠ των οικείων ΟΤΑ, ενώ η μεταφορά των μαθητών θα χρηματοδοτείται από τις οικείες Περιφέρειες.

Οι νέες σχολικές μονάδες θα λειτουργήσουν από την έναρξη του σχολικού έτους 2025-2026, καλύπτοντας ουσιαστικά τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών και προωθώντας την ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών σε κατάλληλες εκπαιδευτικές δομές.

ΕΙΣΟΔΟΣ ΚΟΙΝΟΥ

Η είσοδος του κοινού στο κτήριο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού επιτρέπεται καθημερινά κατά τις ώρες 12.00-15.00. Η είσοδος των Δικηγόρων στο κτήριο επιτρέπεται ελεύθερα με την επίδειξη της επαγγελματικής τους ταυτότητας κάθε εργάσιμη ημέρα και ώρα χωρίς κανέναν χρονικό ή άλλο περιορισμό. Η είσοδος του κοινού ειδικά στα γραφεία του Κεντρικού Πρωτοκόλλου και στο Γραφείο Ενημέρωσης Πολιτών επιτρέπεται καθημερινά κατά τις ώρες 9.00-15.00. Η εξυπηρέτηση του κοινού πραγματοποιείται βάσει των παγίων ισχυουσών διατάξεων. Για την αποφυγή συνωστισμού εντός του εσωτερικού χώρου εξυπηρέτησης και αναμονής του κοινού, η εξυπηρέτησή του δύναται να πραγματοποιείται κατόπιν προγραμματισμένου ραντεβού.

Σε κάθε περίπτωση για την διευκόλυνση του κοινού αλλά και την ταχύτερη εξυπηρέτησή του, συνιστάται ιδιαίτερα η υποβολή αιτήσεων στο Κεντρικό Πρωτόκολλο μέσω της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου protocol@minedu.gov.gr ή της ηλεκτρονικής υπηρεσίας e-αίτηση, https://mydocs.minedu.gov.gr.

rss

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Ανδρέα Παπανδρέου 37, Μαρούσι, Τ.Κ. 151 80

ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΑ: Στον αριθμό 210 344 2000 (Στη θέση των τεσσάρων τελευταίων ψηφίων μπορούν να τοποθετηθούν τα τέσσερα ψηφία του εσωτερικού τηλεφώνου του γραφείου που σας ενδιαφέρει, ώστε να επικοινωνήσετε απ' ευθείας).

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ συμπληρώνοντας την φόρμα

Back to top