
Πατήστε εδώ. Θα μεταφερθείτε εκτός ιστοτόπου ώστε να δείτε το βίντεο
04-06-18 Η παρέμβαση του Υφυπουργού Παιδείας Δημήτρη Μπαξεβανάκη στη συζήτηση του ν/σ για τις Δομές Εκπαίδευσης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής (βίντεο)
Από τα μονοπρόσωπα όργανα σε συλλογικές δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου
Ο Υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης στην παρέμβασή του, κατά τη συζήτηση του Ν/Σ για τις δομές υποστηρικτικού έργου, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για την επιλογή της διαδικασίας του επείγοντος, επισήμανε ότι το εν λόγω νομοσχέδιο έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση δύο φορές, το Φθινόπωρο 2017 και τον Μάρτιο με χιλιάδες σχόλια, ενώ στο σύνολό του είναι γνωστό με την κατάθεσή του στην κεντρική νομοπαρασκευαστική επιτροπή και έτσι δεν υφίσταται θέμα αιφνιδιασμού για κανέναν.
Επί της ουσίας του Ν/Σ, καταρχάς αναφέρθηκε στο αποτέλεσμα που παράγεται από τον τρόπο λειτουργίας των δομών μέχρι σήμερα που στο μεγαλύτερο μέρος τους δεν είναι ικανοποιητικό, με εξαίρεση ορισμένους εκπαιδευτικούς σε όλες τις δομές, των οποίων το έργο είναι σημαντικό. Ως αρνητικό χαρακτηριστικό τους ανέφερε ότι περιορίζονται σε μονοπρόσωπα όργανα που λειτουργούν ανεξάρτητα το ένα από το άλλο με ελλιπή επικοινωνία μεταξύ τους και έλλειψη συντονισμού, γεγονός που συνεπάγεται σπατάλη πόρων, χρόνου και αποτέλεσμα κατώτερο των προσδοκιών, που συνολικά οδηγεί στο να μην μπορούν να θεωρηθούν καταξιωμένες στη συνείδηση του εκπαιδευτικού κόσμου.
Το νομοσχέδιο, που κατατίθεται, αποτελεί μια απόπειρα μετάβασης από τα μονοπρόσωπα όργανα σε συλλογικές δομές με χαρακτηριστικά τη δημοκρατία στη λειτουργία τους και τη λογοδοσία, καθώς προβλέπουν τη συνεργασία μεταξύ των στελεχών ως προς τα καθήκοντα που επιτελούν μέσα στη συλλογικότητα που συμμετέχουν.
Στόχος, επίσης, είναι η επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν στη σχολική μονάδα, ώστε να αποτελεί έργο όχι ενός ειδικού εμπειρογνώμονα, αλλά να είναι ευθύνη των ίδιων των εκπαιδευτικών και του συλλόγου διδασκόντων που πρέπει να αποτελούν κυρίαρχο όργανο λειτουργίας ενός σχολείου. Οι υποστηρικτές δομές με τη συλλογική τους λειτουργία έχουν ως βασική αποστολή να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς και το σύλλογο διδασκόντων να καταστούν ικανοί να διαχειριστούν οι ίδιοι τα προβλήματα της σχολικής μονάδας.
Πρόσθεσε ότι η κριτική που υφίσταται το νομοσχέδιο προέρχεται από ανθρώπους που συμμετέχουν στις σημερινές δομές με μοναδικό κριτήριο την αναπαραγωγή των υπαρχόντων ατόμων στις ίδιες θέσεις ευθύνης, σα να συνιστά υποτίμηση το να υπηρετεί κάποιος ως εκπαιδευτικός στην τάξη. Η λογική μας είναι ότι κάθε στέλεχος αναλαμβάνει μια ορισμένη θέση ευθύνης για ένα ορισμένο αριθμό ετών. Με την ολοκλήρωση της υπηρέτησης σε αυτήν τη θέση επί δύο θητείες, καλείται το κάθε στέλεχος ή να επιλέξει μια άλλη θέση ευθύνης ή να επανέλθει στη σχολική τάξη επιτελώντας το λειτούργημα του εκπαιδευτικού, για το οποίο άλλωστε έχει προσληφθεί με δική του επιλογή.
Στη συνέχεια, ο Υφυπουργός τόνισε ότι με το νομοσχέδιο καταργείται η τιμωρητική, ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού που πρόβλεπε το επαίσχυντο προεδρικό διάταγμα 152 προκαλώντας κλίμα φόβου στα σχολεία τη διετία 2013- 2014 και επιβάλλοντας τιμωρητικές συνέπειες μισθολογικής και βαθμολογικής εξέλιξης. Καθιερώνεται, αντιθέτως, η αξιοκρατική αξιολόγηση των στελεχών από τον Υποδιευθυντή σχολείου μέχρι και τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης όχι μόνο από τους προϊσταμένους τους αλλά για πρώτη φορά και από τους υφισταμένους τους.
Καθιερώνεται η διαδικασία του συλλογικού προγραμματισμού και της συλλογικής αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου στις σχολικές μονάδες σύμφωνα με τις πάγιες, επί δυο δεκαετίες, θέσεις των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών προσβλέποντας αποκλειστικά στη βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου έργου προς όφελος των μαθητών και της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Όσο αφορά την κριτική ότι γίνεται προσπάθεια δημιουργίας κομματικά επιλεγμένου αριθμού στελεχών εκπαίδευσης, τόνισε ότι σε αντίθεση με ότι συνέβαινε επί δεκαπέντε χρόνια, η σημερινή πολιτική ηγεσία νομοθετεί για όλα τα στελέχη την επιλογή με αξιοκρατικές διαδικασίες από ανεξάρτητα συμβούλια επιλογής και καταργεί προνομιακές διατάξεις. Αυτό μαζί με την κατάργηση της πολιτικής επιστράτευσης, την επαναφορά του τεκμηρίου της αθωότητας στις πειθαρχικές υποθέσεις των εκπαιδευτικών, αλλά και όλων των δημόσιων υπαλλήλων, ώστε να μην τίθενται σε αυτοδίκαιη αργία απλά με την παραπομπή τους για πειθαρχική ή ποινική υπόθεση και την επαναφορά στο σχολείο 2000 εκπαιδευτικών που είχαν τεθεί σε καθεστώς διαθεσιμότητας, των σχολικών φυλάκων και διοικητικών υπαλλήλων των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, αποδεικνύουν την ποιοτική διαφορά της σημερινής κυβέρνησης και την προσήλωσή της στην υπηρέτηση της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Κλείνοντας, ο κ. Μπαξεβανάκης εξέφρασε την απόλυτη εμπιστοσύνη του στην κρίση του εκπαιδευτικού κόσμου, ενώπιον του οποίου κυρίως κατατίθεται το Ν/Σ, ο οποίος αντιλαμβάνεται ότι η τωρινή πολιτική ηγεσία ενδιαφέρεται και νομοθετεί για την βελτίωση της ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας.