Δελτία Τύπου

17-01-19 Τοποθέτηση Υφ. Παιδείας Μ. Τζούφη στην Ολομέλεια της Βουλής

tzoufi3 550 400

17-01-19 Τοποθέτηση Υφ. Παιδείας Μ. Τζούφη στην Ολομέλεια της Βουλής

«Σήμερα νομοθετούμε με επιβεβαιωμένη την εμπιστοσύνη της Βουλής στην κυβέρνησή μας, επομένως συνεχίζουμε στην ολοκλήρωση του κυβερνητικού έργου με παρεμβάσεις υπέρ της κοινωνικής πλειοψηφίας και με προοδευτικές θεσμικές τομές, όπως η σημερινή», δήλωσε από το βήμα της Βουλής η Υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων Μερόπη Τζούφη.

Μιλώντας για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η Υφυπουργός τόνισε ότι «μετά από 10 χρόνια υποστελέχωσης, υποχρηματοδότησης και διοικητικών πειραματισμών, καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για την αντιστροφή της κατάστασης, την σταθεροποίηση και την ενδυνάμωσή της, με στόχο να μπορεί να σταθεί στον ενιαίο ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό χώρο που αλλάζει ραγδαία και με ορμή».

Η κ. Τζούφη ανέλυσε την προωθούμενη αρχιτεκτονική του Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, σημειώνοντας ότι προβλέπει συνέργειες σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, συντονισμό, εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών, δράσεις εξωστρέφειας, δημιουργία νέων Τμημάτων και συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων και ΤΕΙ ανά Περιφέρεια, ώστε να συγκροτηθούν πολυδύναμα Ιδρύματα που θα αναπτύξουν κομβικό εκπαιδευτικό και ερευνητικό ρόλο. Πρόσθεσε δε ότι οι διαδικασίες αυτές γίνονται μετά από μακρά διαβούλευση με τα κόμματα, τους φορείς, τις ηγεσίες των μεγάλων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και την ενεργό εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών.

Η Υφυπουργός στηλίτευσε τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, λέγοντας ότι «αντιμετωπίζει τα πανεπιστήμια μας, είτε ως κέντρα ανομίας και διακίνησης ναρκωτικών, είτε δεν έχουν θέση στον παγκόσμιο χάρτη, προσπαθώντας να λειάνουν του έδαφος για την έλευση των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Αυτό δεν πρόκειται να γίνει», δήλωσε εμφατικά και συνέχισε: «Η ελληνική κοινωνία είναι μαζί μας, εμπιστεύεται διαχρονικά το δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο και παρά τα προβλήματά του, επενδύει στην εισαγωγή των παιδιών της σε αυτά».

Προς επίρρωσιν τούτου, η κ, Τζούφη παρέθεσε στοιχεία από την ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία, «στο διάστημα 2011-2016, οι προπτυχιακοί φοιτητές αυξήθηκαν κατά 36.000, οι μεταπτυχιακοί κατά 21.000. ενώ οι υποψήφιοι διδάκτορες κατά 10.000». Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, «βελτιώθηκε σημαντικά το ποσοστό των φοιτητών, όλων των κύκλων σπουδών, που αποφοιτούν επιτυχώς ανά έτος, ενώ ο ευρωπαϊκός σχεδιασμός για επίτευξη υψηλών ποσοστών ολοκλήρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, 40% μέχρι το 2020, ποσοστό που η χώρα μας έχει ήδη επιτύχει».

Αναφερόμενη στο νέο σύστημα προσλήψεων, η Υφυπουργός επεσήμανε ότι «μετά από 10 χρόνια αδιοριστίας παρουσιάζουμε ένα νέο τριετές σχέδιο διορισμού 15.000 μόνιμων εκπαιδευτικών, Ειδικού Επιστημονικού και Βοηθητικού Προσωπικού, με στόχο τη σταθεροποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και με ακόμη 600 εκπαιδευτικών που είναι οι επιτυχόντες και μη διορισθέντες από τον ΑΣΕΠ 2008».

Εξήγησε ότι «δίνουμε προτεραιότητα στον πολύπαθο τομέα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, που είχε παραμεληθεί διαχρονικά από την πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων». Συμπλήρωσε δε ότι χαρακτηριστικό της επικρατούσας κατάστασης είναι πως «μόλις το 20% των εκπαιδευτικών, ΕΕΠ και του ΕΒΠ είναι μόνιμοι (ουδέποτε διενεργήθηκε ΑΣΕΠ στην ΕΑΕ: 3.546), ενώ το 80% αναπληρωτές και ωρομίσθιοι».

Όσον αφορά την ΕΑΕ, εξήγησε ότι καταγράφεται «εκθετική αύξηση των παιδιών που αναζητούν αυτές τις υπηρεσίες, κατεξοχήν μέσα στο Δημόσιο Σχολείο. Έτσι, το 2015 είχαμε 60.000 παιδιά και τώρα έχουμε πάνω από 90.000 παιδιά και καταβάλαμε μια πολύ μεγάλη και αγωνιώδη προσπάθεια, να μπορέσουμε να έχουμε εκείνο το επιστημονικό δυναμικό για να τα υποστηρίξουμε».

Όσον αφορά τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, σημείωσε ότι «μοριοδοτούμε κάθε παιδί στην οικογένεια», προσθέτοντας ότι «γνωρίζουμε πως αυτός δεν είναι ο μόνος τρόπος για να λυθεί το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας. Ξέρουμε πολύ καλά», δήλωσε, «ότι πρέπει να βοηθηθεί η και η οικογένεια με ένα ή δύο παιδιά, με βρεφονηπιακούς σταθμούς, με άδειες, με άμεση προσβασιμότητα στην προσχολική αγωγή και τις υπηρεσίες υγείας».

Ιδιαίτερη μνεία έκανε η κ. Τζούφη στα Άτομα με Αναπηρία, σημειώνοντας ότι «κάνουμε αποδεκτό το αίτημα να μοριοδοτείται η αναπηρία πάνω από 50% με έναν συντελεστή ο οποίος θα πολλαπλασιάζεται με το βαθμό λειτουργικής ανικανότητας, ανεξάρτητα από το υποκείμενο νόσημα. Και νομίζω ότι αυτό είναι πάρα πολύ δίκαιο για όλες τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Μοριοδοτούμε ακόμη τους συζύγους ανθρώπων με αναπηρία και επιπλέον, τους γονείς παιδιών με αναπηρία. Θεωρώ λοιπόν ότι είναι μια δίκαιη προσέγγιση», κατέληξε.

 

17-01-19 Σημεία της ομιλίας του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κ. Γαβρόγλου στην Ολομέλεια της Βουλής

photo 14 28 08

17-01-19 Σημεία της ομιλίας του Υπουργού Κώστα Γαβρόγλου στη Βουλή – Νέο σύστημα μόνιμων διορισμών, προσλήψεις μελών ΔΕΠ και χρηματοδότηση 600 χιλιάδων ευρώ για ΕΚΠΑ, Γεωπονικό και Π. Θεσσαλίας

Στη φιλοσοφία του νέου συστήματος μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση, που στηρίζεται σε τρεις πυλώνες -προϋπηρεσία, ακαδημαϊκά προσόντα και κοινωνικά κριτήρια-  αναφέρθηκε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου κατά την ομιλία του στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις».

Ανακοινώνοντας το σύστημα μοριοδότησης όπως διαμορφώνεται μετά τη δημόσια  διαβούλευση, ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε: «Η προϋπηρεσία πρέπει να ισορροπεί με τα ακαδημαϊκά κριτήρια», και σημείωσε: «Καλούμαστε να προτείνουμε ένα δίκαιο σύστημα. Και το δίκαιο σύστημα σημαίνει ότι κάθε κοινωνική κατηγορία θα πρέπει να θεωρεί ότι υπάρχει για αυτήν κάποια σκέψη για το πώς θα μπορεί η ίδια να δει το μέλλον της. Το Σύνταγμα της χώρας μιλά για αξιοκρατία, για ισότητα πρόσβασης στο επάγγελμα. Η προϋπηρεσία πρέπει να είναι ισοδύναμη με τα ακαδημαϊκά κριτήρια. Ενώ όλες οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες μάς έλεγαν ‘να μην πέσετε κάτω από τους 84 μήνες οροφής στην προϋπηρεσία’, εμείς το πήγαμε στους 120 μήνες. Εκατόν είκοσι μήνες είναι 12 χρόνια προϋπηρεσίας».    

«Προϋπηρεσία και ακαδημαϊκά προσόντα αντισταθμίζουν το θεωρητικό σκέλος του γραπτού διαγωνισμού»

Ο Υπουργός ανάφερε ότι δεν θα υπάρχει γραπτός διαγωνισμός «όχι επειδή θέλουμε να κάνουμε ‘χατίρι’ σε κάποιον κόσμο, αλλά γιατί πιστεύουμε ότι επιστημονικά και παιδαγωγικά δεν παίζει τον ρόλο που θα έπρεπε να παίζει ένας διαγωνισμός στους εκπαιδευτικούς. Δεν μπορεί για έναν εκπαιδευτικό που έχει προϋπηρεσία, να παίζεται το μέλλον του σε μια εξέταση διάρκειας τριών ωρών και να ακυρώνει την δυνατότητα που έχει ωριμάσει μέσα από την προϋπηρεσία. Για εμάς, η προϋπηρεσία μαζί με τα ακαδημαϊκά προσόντα αντισταθμίζουν το θεωρητικό σκέλος που προσφέρει ο γραπτός διαγωνισμός».    

«Η μιζέρια στην αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος σημαίνει πολιτικό αδιέξοδο όποιων δείχνουν αυτή τη μιζέρια»

Ο κ. Γαβρόγλου κάλεσε την αξιωματική αντιπολίτευση και τα υπόλοιπα κόμματα να επιδοκιμάσουν ρητά την απόφαση της κυβέρνησης για 15.000 διορισμούς σε βάθος τριετίας, που γίνονται για πρώτη φορά μετά από 10 χρόνια αδιοριστίας: «Η μιζέρια στην αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος σημαίνει πολιτικό αδιέξοδο όποιων δείχνουν αυτή τη  μιζέρια» και απαντώντας στην ‘φιλολογία’ περί απολύσεων τόνισε: «Το άθροισμα των νεοδιοριζόμενων μονίμων μαζί με τους αναπληρωτές που θα προσλαμβάνουμε, θα είναι το ίδιο με σήμερα»

   «Νέες θέσεις ΔΕΠ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας»

Ως «ιστορικό βήμα για τα τρία Ιδρύματα» ΕΚΠΑ, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, χαρακτήρισε ο κ. Γαβρόγλου τις συνέργειες των Ιδρυμάτων που προχωρούν σε τομές και υπερβάσεις για την ακαδημαϊκή εξέλιξή τους. Από το βήμα της Βουλής ο Υπουργός δεσμεύτηκε ότι οι συνέργειες θα συνοδευτούν με:

  •     65 νέες θέσεις ΔΕΠ για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
  •     53 νέες θέσεις ΔΕΠ για το Πανεπιστήμιο Αθηνών και
  •     25 νέες θέσεις ΔΕΠ για το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο

Ως προς την επιπλέον χρηματοδότηση των τριών Πανεπιστημίων, ο κ. Γαβρόγλου ανακοίνωσε ότι το κάθε Ίδρυμα θα λάβει 600 χιλιάδες ευρώ από το ΕΣΠΑ.

 

17-01-19 Νέο σύστημα μονίμων διορισμών – Μοριοδότηση

gymn school1

17-01-19 Νέο σύστημα μονίμων διορισμών – Μοριοδότηση

Α. Ακαδημαϊκά Προσόντα : εκατόν είκοσι (120) μονάδες κατ’ ανώτατο όριο

  • Διδακτορικό δίπλωμα: σαράντα (40) μονάδες.
  • Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών διάρκειας ενός (1) τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους: είκοσι (20) μονάδες.
  • Δεύτερος μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών διάρκειας ενός (1) τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους: οκτώ  (8) μονάδες.
  • Δεύτερο πτυχίο Α.Ε.Ι.: επτά (7) μονάδες.
  • Ο βαθμός του πτυχίου: για πτυχία με βαθμολογική κλίμακα από ένα (1) έως δέκα (10), το γινόμενο των μονάδων που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του βαθμού του πτυχίου, με στρογγυλοποίηση στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο, με συντελεστή δύο μονάδων και πέντε δεκάτων (2,5) της μονάδας και με ανώτατο όριο τις είκοσι πέντε (25) μονάδες. Σε περίπτωση που η κλίμακα είναι διαφορετική, ο βαθμός υπολογίζεται με αναγωγή στην κλίμακα αυτή.
  • Άριστη γνώση  έως δύο (2) ξένων γλωσσών:   επτά (7) μονάδες για  κάθε μία (1) εξ αυτών.
  • Πολύ καλή γνώση έως δύο (2) ξένων γλωσσών:  πέντε (5) μονάδες για κάθε μία (1) εξ αυτών.
  • Καλή γνώση έως δύο (2) ξένων γλωσσών :  τρεις (3) μονάδες για κάθε μία (1) εξ αυτών.
  • Πιστοποιημένη γνώση χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή Α΄ επιπέδου (ενότητες Επεξεργασία Κειμένου, Υπολογιστικά Φύλλα και Υπηρεσίες Διαδικτύου):  τέσσερις (4) μονάδες.
  • Επιμόρφωση Α.Ε.Ι. ή άλλου φορέα του δημόσιου τομέα που εποπτεύεται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, διάρκειας τουλάχιστον τριακοσίων (300) ωρών που πραγματοποιήθηκε σε χρονικό διάστημα τουλάχιστον επτά (7) μηνών: δύο (2) μονάδες.

 Β. Εκπαιδευτική προϋπηρεσία:

  • Εκατόν είκοσι μονάδες κατ’ ανώτατο όριο: μία (1) μονάδα ανά μήνα πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας έως κατ’ ανώτατο όριο εκατόν είκοσι (120) μήνες. 

Γ. Κοινωνικά κριτήρια:

  • Τρεις (3) μονάδες για κάθε τέκνο ανήλικο για το οποίο ο υποψήφιος έχει τη γονική μέριμνα και επιμέλεια ή άγαμο και δεν έχει συμπληρώσει το εικοστό τρίτο (23ο) έτος της ηλικίας ή σπουδάζει σε Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ομοταγές ίδρυμα της αλλοδαπής ή εκπληρώνει τη στρατιωτική του υποχρέωση και δεν έχει συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο (25ο) έτος της ηλικίας του.
  • Αναπηρία  πενήντα τοις εκατό (50%) και άνω του υποψηφίου ή του/της συζύγου, εφόσον ο έγγαμος βίος έχει διαρκέσει τουλάχιστον δέκα (10) έτη, ή τέκνου: το γινόμενο των μονάδων το οποίο προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του ποσοστού αναπηρίας με συντελεστή τεσσάρων δεκάτων (0,4) της μονάδας.  Η αναπηρία του υποψηφίου μοριοδοτείται εφόσον δεν οφείλεται κατά κανένα ποσοστό σε ψυχικές παθήσεις.

17-01-19 Απάντηση του Υπουργού Κώστα Γαβρόγλου στον Γ.Γ. του Κ.Κ.Ε. Δ. Κουτσούμπα στη Βουλή

20577831 1

17-01-19 Απάντηση του Υπουργού Κώστα Γαβρόγλου στον Γ.Γ. του Κ.Κ.Ε. Δ. Κουτσούμπα στη Βουλή

 

 

17-01-19 Ομιλία Αν. Υπουργού Έρευνας και Καινοτομίας Κώστα Φωτάκη στην Ολομέλεια της Βουλής

15 03 17 foto fotakis ape mpe1

17-01-19 Ομιλία Αν. Υπουργού Έρευνας και Καινοτομίας Κώστα Φωτάκη στην Ολομέλεια της Βουλής κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις».

       «Δυο καίρια ερωτήματα βρίσκονται στο επίκεντρο της σημερινής συζήτησης:

Ποιος είναι ο ρόλος της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης σήμερα; Ιδιαίτερα, μέσα στο αναδυόμενο περιβάλλον της μεταμνημονιακής εποχής και των ραγδαίων εξελίξεων στην Επιστήμη και την Τεχνολογία, το ερώτημα είναι πώς θα πρέπει να διαμορφωθεί το τοπίο στην Ανώτατη Εκπαίδευση και ποιες κατευθύνσεις πρέπει να έχει η Επιστημονική Έρευνα;

Η απάντηση στα ερωτήματα αυτά αναδεικνύει γλαφυρά βασικές ιδεολογικές διαφοροποιήσεις που υπάρχουν ως προς τα προτάγματα που πρέπει να εξυπηρετούν η Μάθηση και η Γνώση απέναντι στην Κοινωνία και την αναπτυξιακή προσπάθεια της Χώρας.

Μία άποψη που εκφράζεται εκτεταμένα από ένα μεγάλο μέρος της Αντιπολίτευσης συνδέει στενά και απόλυτα την Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση με τη διαδικασία κατάρτισης με στόχο την επαγγελματική αποκατάσταση.

Εδώ κυρίαρχο ρόλο παίζει η ″ζήτηση″, δηλαδή οι επιταγές που καθορίζουν οι ″ανάγκες της αγοράς″. Ανάγκες που έχουν συχνά ένα πρόσκαιρο και ρευστό χαρακτήρα, δημιουργώντας συνθήκες εγκλωβισμού και πιθανές παρενέργειες. Ταυτόχρονα η εκπαίδευση καθαυτή, γίνεται περισσότερο μηχανιστική και φροντιστηριακού τύπου, σε αντιδιαστολή με τη σύγχρονη απαίτηση για ανάπτυξη κουλτούρας κριτικής σκέψης.

Την κριτική σκέψη αναζητά σήμερα ακόμη και η αγορά.

Σύμφωνα με μια δεύτερη άποψη, η Πανεπιστημιακή Παιδεία, πρέπει να έχει έναν ευρύτερο χαρακτήρα, πρέπει να ξεπερνά τα όρια της απλής επαγγελματικής κατάρτισης, ώστε και αυτή η ίδια να αναβαθμίζεται ποιοτικά.  

Η Πανεπιστημιακή Παιδεία πρέπει επίσης να συνδέεται με την μόρφωση και την μάθηση που ισχυροποιούν την Κοινωνία διευρύνοντας τους πνευματικούς της ορίζοντες. Η λέξη ″ακαδημαϊκότητα″ που εμπεριέχεται μέσα σε αυτή την διεργασία έχει μεγάλη βαρύτητα, έστω και αν συχνά αγνοείται.

Ως προς το σημείο αυτό μια μονοδιάστατη προσέγγιση που θα βασιζόταν μόνο στη ″ζήτηση″ σύμφωνα με τις πρόσκαιρες ανάγκες της αγοράς, θα μας αποστερούσε από σημαντικές εθνικές παρακαταθήκες. Παράδειγμα αποτελούν οι ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες που είναι συγκριτικό πλεονέκτημα για τη χώρα και σήμερα στηρίζονται ισότιμα από το ΕΛΙΔΕΚ.

Ή μήπως πρέπει να ακολουθήσουμε τον δρόμο των βρετανικών πανεπιστημίων που κλείνουν Σχολές Φιλοσοφίας και Ελληνικών Σπουδών γιατί δεν τις θέλει η αγορά;

Και κάτι ακόμη: η Πανεπιστημιακή Παιδεία είναι συνυφασμένη με την παραγωγή Γνώσης μέσα από την ελεύθερη Έρευνα που μαζί με την στοχευμένη Έρευνα που διεξάγεται στους Ερευνητικούς Φορείς της χώρας, οδηγούν στη διαμόρφωση Οικονομίας της Γνώσης, απελευθερώνουν και αξιοποιούν το εξαιρετικό επιστημονικό δυναμικό που διαθέτει η χώρα, τους νέους επιστήμονες και ερευνητές. Την Οικονομία της Γνώσης που παρέχει ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο, δημιουργώντας προοπτικές και έμπνευση.

Αυτή την Πανεπιστημιακή Παιδεία επιδιώκουμε.

Έτσι οραματιζόμαστε το νέο τοπίο που ανατέλλει για τη χώρα στην μεταμνημονιακή εποχή.

Αυτούς τους στόχους υπηρετούν οι νομοθετικές παρεμβάσεις του Υπουργείου Παιδείας. Εδώ, οι αναδιατάξεις που γίνονται στο χάρτη της Ανώτατης Παιδείας και της Επιστημονικής Έρευνας διέπονται από ένα βασικό κριτήριο.

Οδηγούν οι προτεινόμενες συγχωνεύσεις ή οι διαχωρισμοί σε προστιθέμενη επιστημονική, κοινωνική και οικονομική αξία;

Προάγεται η επιστημονική ποιότητα και η επιδίωξη της αριστείας, αναβαθμίζονται οι αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας και των Περιφερειών της;

Από την άποψη αυτή, θεωρώ ότι η μόχλευση που επιτυγχάνεται με το Νομοσχέδιο έχει θετικό πρόσημο σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ που εμπλέκονται.

Θα εστιάσω τώρα στα θέματα που αφορούν την Έρευνα και περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο.

Δυο είναι οι άξονες της ερευνητικής πολιτικής που έχουμε διαμορφώσει και υλοποιούμε:

Ο πρώτος αφορά την ενίσχυση της Έρευνας που εξυπηρετεί τις ανάγκες της υγιούς καινοτόμου επιχειρηματικότητας και της Κοινωνίας ευρύτερα. Είναι η Έρευνα που εμπεριέχει την έννοια της άμεσης χρηστικότητας και αποφέρει αποτελέσματα σχετικά σύντομα στηρίζοντας την υπάρχουσα Οικονομία.

Στον δεύτερο άξονα εντάσσεται η Έρευνα που προκύπτει από την επιστημονική περιέργεια, η οποία πολύ συχνά παραμελείται, αν και όπως έχει αποδείξει η ιστορία μπορεί να έχει θεαματικά αποτελέσματα στον μετασχηματισμό της Οικονομίας.

Οι δράσεις που υλοποιούμε απευθύνονται και στους δύο αυτούς άξονες.

Και θα ήθελα να τονίσω ότι, τα παραπάνω δεν είναι απλά σχήματα λόγου αλλά υποστηρίζονται έμπρακτα:

Γιατί για την Κυβέρνηση οι δαπάνες για την Έρευνα δεν αποτελούν κόστος αλλά επένδυση!

Δεν είναι τυχαίο ότι οι δαπάνες αυτές αυξάνονται συστηματικά κατά τα χρόνια αυτής της διακυβέρνησης και παρά την κρίση. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, το 2017 οι δαπάνες για την Έρευνα ξεπέρασαν τα 2 δις ευρώ, ή το 1,13% του ΑΕΠ ενώ τα χρόνια της επίπλαστης ευμάρειας πριν την κρίση, όπως το 2007 ήταν μόνο 1,3 δις ευρώ, αγγίζοντας το 0,58% του ΑΕΠ.

Η σύγκριση είναι αμείλικτη για τα πρότυπα ανάπτυξης τότε και τώρα.

Δεν είναι τυχαίο ότι τα δύο τελευταία χρόνια δημιουργήθηκαν 255 νέες θέσεις εργασίας ερευνητικού προσωπικού στα ΕΚ μετά από δέκα χρόνια ξηρασίας.

Δεν είναι τυχαίο, για όσους μιλούν για επενδύσεις, ότι για πρώτη φορά στα χρονικά οι ετήσιες δαπάνες του Ιδιωτικού τομέα για την Έρευνα παρουσιάζουν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά μια θεαματική αύξηση κατά 30% και εξισώνονται το 2017 με αυτές του Δημοσίου.

Μάλιστα η αύξηση αυτή προήλθε από ίδια έσοδα των επιχειρήσεων που επενδύουν στην Έρευνα προσβλέποντας στις θετικές προοπτικές που διαγράφονται για την ελληνική Οικονομία.

Τον δεύτερο άξονα της ερευνητικής πολιτικής, την ελεύθερη Έρευνα, προάγει το ΕΛΙΔΕΚ. Το ΕΛΙΔΕΚ είναι ένας νέος θεσμός, ένα είδος «ανεξάρτητης» αρχής για την Έρευνα, που δημιουργήθηκε εκ του μηδενός. Είναι έργο αυτής της Κυβέρνησης που ουδείς το αποτόλμησε στο παρελθόν.

Αποσκοπεί στη στήριξη της ελεύθερης Έρευνας στα ΑΕΙ και ΕΚ και μέσω αυτής στην ενίσχυση κυρίως νέων επιστημόνων κι ερευνητών. Η αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης για την επιτυχία και τη βιωσιμότητα του ΕΛΙΔΕΚ εκφράστηκε το τέλος του 2018 με πρόσθετη ενίσχυσή του ύψους 60 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ.

Η σύνοψη του έργου που έχει επιτελεσθεί στο ΕΛΙΔΕΚ στα δυο πρώτα χρόνια της λειτουργίας του είναι χαρακτηριστική.

Με την πολύτιμη αρωγή της ΓΓΕΤ, έγινε η διαχείριση 7012 ερευνητικών προτάσεων και διατέθηκαν, μετά από αξιολόγηση, 111 εκ. ευρώ σε περισσότερους από 1000 επιστήμονες για Έρευνα στα ελληνικά ΑΕΙ και ΕΚ. Τα στοιχεία αυτά είναι μοναδικά στα χρονικά της Έρευνας στη χώρα και ανακλώνται στα πρώτα δείγματα αναστροφής του Brain Drain που ήδη καταγράφονται.

Σαφώς το ΕΛΙΔΕΚ γεννά προκλήσεις, σαφώς υπάρχουν προβλήματα που δεν τα περιμέναμε.

Είναι προβλήματα που οφείλονται είτε στην καχυποψία που συνήθως υπάρχει για τον Δημόσιο τομέα, είτε στα νεωτερικά στοιχεία που περιέχει το ΕΛΙΔΕΚ ή σε προσωπικές φιλοδοξίες και τακτικισμούς που αφθονούν στον ακαδημαϊκό χώρο.

Στο πλαίσιο αυτό γίνονται βελτιωτικές παρεμβάσεις ως προς τις διαδικασίες που ακολουθούνται προκειμένου να ισχυροποιηθεί το κύρος του Ιδρύματος.

Συγκεκριμένα στο άρθρο 35 καθορίζονται θέματα που αφορούν τη διαδικασία αξιολόγησης και θεσπίζονται οι θεματικές Ερευνητικές Επιτροπές, με στόχο την υποστήριξη του έργου των μελών του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΕΛΙΔΕΚ και την οικοδόμηση όρων εμπιστοσύνης κατά την αξιολόγηση ερευνητικών προτάσεων.

Ακολουθούν, στο άρθρο 36, ρυθμίσεις για τους ερευνητικούς φορείς με ιδιαίτερα σημαντική την Ίδρυση στο πλαίσιο του ΙΤΕ, Ινστιτούτου Πετρελαϊκής Έρευνας που θα λειτουργεί στα Χανιά. Πρόκειται για ένα νέο Ινστιτούτο εθνικής εμβέλειας για τη διεξαγωγή στοχευμένης Έρευνας σε έναν τομέα κομβικό για την ενεργειακή πολιτική της χώρας. Το Πολυτεχνείο Χανίων συνεργεί για τον σκοπό αυτό με το ΙΤΕ, παρέχοντας χώρους για τη στέγαση του Ινστιτούτου και αρχικές υποδομές προσθέτοντας αξία στο εγχείρημα, αποτελώντας λαμπρό παράδειγμα του ενιαίου χώρου Έρευνας-Παιδείας.

Πρέπει να σημειωθεί ότι το Ινστιτούτο θα εστιάσει σε τρείς κύριους άξονες :

Στην επιστημονική έρευνα σε τεχνικές εντοπισμού κοιτασμάτων υδρογονανθράκων και παραγωγής πετρελαίου και στην μελέτη των προκαλούμενων περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Άλλες διατάξεις στο Άρθρο 36 αποσκοπούν στην καλύτερη λειτουργία των ΕΚ, όπως για παράδειγμα η θέσπιση της Ολομέλειας των Ινστιτούτων. Για πρώτη φορά συμμετέχει το σύνολο του προσωπικού, όλοι οι εργαζόμενοι, σε μια διαδικασία έγκυρης ενημέρωσης και ζύμωσης.

Η τρίτη κατηγορία ρυθμίσεων στο άρθρο 37 απλοποιεί σημαντικά τη διαδικασία για τη σύναψη συμβάσεων προμηθειών μέχρι 10.000 ευρώ, μειώνοντας τη γραφειοκρατία στη διαχείριση ερευνητικών έργων.

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,

Κλείνω, επισημαίνοντας ότι το προς ψήφιση νομοσχέδιο αποτελεί ένα ακόμη σοβαρό βήμα στη διαμόρφωση του νέου ακαδημαϊκού τοπίου της χώρας. Ενός τοπίου που μας φέρνει πιο κοντά στις σύγχρονες απαιτήσεις, δημιουργεί προοπτικές και ευκαιρίες σε υγιείς δυνάμεις που υπάρχουν κι επιτρέπει να προσβλέπουμε στις μέρες που έρχονται με αισιοδοξία».

http://erevna.minedu.gov.gr/index.php/gr/dtomilies-m-ka/2099-omilia-anyp-erevnas-kai-kainotomias-k-fotaki-stin-olomeleia-tis-voulis-kata-tin-psifisi-tou-nomosxediou-tou-yppeth

 

 

ΕΙΣΟΔΟΣ ΚΟΙΝΟΥ

Οι Υπηρεσίες του Υπουργείου δέχονται το κοινό καθημερινά από 12:00 έως 14:00

Είσοδος Δικηγόρων 07:00 - 17:00 

rss

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Ανδρέα Παπανδρέου 37, Μαρούσι, Τ.Κ. 151 80

ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΑ: Στον αριθμό 210 344 2000 (Στη θέση των τεσσάρων τελευταίων ψηφίων μπορούν να τοποθετηθούν τα τέσσερα ψηφία του εσωτερικού τηλεφώνου του γραφείου που σας ενδιαφέρει, ώστε να επικοινωνήσετε απ' ευθείας.)

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ συμπληρώνοντας την φόρμα

Back to top